Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

روز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا

اول شهریورماه روز بزرگداشت حکیم,فیلسوف وپزشک بزرگ ایرانی شیخ الرئیس ابوعلی سینا است.

ابن سینا حکیم بزرگ

ابن سینا یا پورسینا حسین پسر عبدالله متولد سال ۳۷۰ هجری قمری و در گذشته در سال ۴۲۸ هجری قمری، دانشمند, پزشک و فیلسوفی بزرگ بود. نام او را ابن سینا ، ابوعلی سینا ، و پور سینا گفته‌اند. در برخی منابع نام کامل او با ذکر القاب چنین آمده: حجة‌الحق شرف‌الملک شیخ الرئیس ابو علی حسین بن عبدالله بن حسن ابن علی بن سینا البخاری. وی صاحب تألیفات بسیاری است و مهم‌ترین کتاب‌های او عبارت‌اند از "شفا" در فلسفه و منطق، و "قانون "در پزشکی.

کتاب قانون ابن سینا در زمینه پزشکی به زبان عربی

بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ‌ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد. اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است زیرا تا عهد او هیچ‌یک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه‌ای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگ‌ترین کسی است که از عهده این کار برآمد.

اوکتابها ومقالات زیادی دررشته های مختلف ازجمله فلسفه,ریاضیات,طبیعیات,پزشکی,موسیقی وشعروادبیات دارد.

کتابهای او تا قرنها جزو مهمترین کتب درسی ومرجع دانشمندان اروپایی بویژه در زمینه پزشکی بود.او درسال ۴۲۸ هجری قمری درگذشت ومزار او درهمدان(ایران) مورد بازدیدعلاقه مندان اوست.

آرامگاه ابوعلی سینا حکیم وفیلسوف بزرگ ایرانی

درایران به پاس بزرگداشت این حکیم وپزشک بزرگ روز اول شهریور را بنام  روز پزشک نامگذاری کرده اند.یاد این دانشمندباعظمت و روز پزشک گرامی باد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد