Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت ماه روزبزرگداشت سعدی شیرازی است. 

سعدی شیرازی

 شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی یکی ازنام آورترین شاعران،غزلسرایان وسخنوران ایران است. او در شیراز زا ده شد.ولادتش راسال ۶۰۶ وتاریخ وفاتش را سال ۶۹۱ هجری قمری نوشته اند. سعدی در حدود ۶۲۰ یا ۶۲۳ قمری از شیراز به مدرسهٔ نظامیهٔ بغداد رفت و در آنجا از آموزه‌های امام محمد غزالی بیشترین تأثیر را پذیرفت (سعدی در گلستان غزالی را «امام مرشد» می‌نامد). غیر از نظامیه، سعدی در مجلس درس استادان دیگری از قبیل شهاب‌الدین عمر سهروردی نیز حضور یافت و در عرفان از او تأثیر گرفت.این شهاب الدین عمر سهروردی را نباید با شیخ اشراق، یحیی سهروردی، اشتباه گرفت.معلم احتمالی دیگر وی در بغداد ابوالفرج بن جوزی (سال درگذشت ۶۳۶) بوده‌است که در هویت اصلی وی بین پژوهندگان (از جمله بین محمد قزوینی و محیط طباطبایی) اختلاف وجود دارد.

پس از پایان تحصیل در بغداد، سعدی به سفرهای گوناگونی پرداخت که به بسیاری از این سفرها در آثار خود اشاره کرده‌است. مسلم است که اوبه عراق، شام و حجاز سفر کرده است و شاید از هندوستان، ترکستان، آسیای صغیر، غزنین، آذربایجان، فلسطین، چین، یمن و آفریقای شمالی هم دیدار کرده باشد.

سعدی در حدود ۶۵۵ قمری به شیراز بازگشت و در خانقاه ابوعبدالله بن خفیف مجاور شد. در دوران ابوبکربن سعدبن زنگی حاکم فارس شیراز پناهگاه دانشمندانی شده بود که از دم تیغ تاتار جان سالم بدر برده بودند. در دوران این حاکم سعدی مقامی ارجمند در دربار به دست آورده بود. در آن زمان ولیعهد مظفرالدین ابوبکر به نام سعد بن ابوبکر که تخلص سعدی هم از نام او است به سعدی ارادت بسیار داشت. سعدی بوستان را که سرودنش در ۶۵۵ به پایان رسید، به نام ابوبکر سعد کرد. هنوز یکسال از تدوین بوستان نگذشته بود که در بهار سال ۶۵۶ دومین اثرش گلستان را بنام ولیعهد سعدبن ابوبکر بن زنگی نگاشت و خود در دیباچه گلستان می‌گوید. هنوز از گلستان بستان یقینی موجود بود که کتاب گلستان تمام شد.

سعدی در خانقاهی که اکنون آرامگاه اوست و در گذشته محل زندگی او بود، به خاک سپرده شد که در ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز، در دامنه کوه فهندژ، در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا است.

از سعدی، آثار بسیاری در نظم و نثر برجای مانده‌است که عبارتنداز:

1-       بوستان: کتابی‌است منظوم در اخلاق.

2-       گلستان: کتابی‌است به نثر مسجع

3-       دیوان اشعار: شامل غزلیات و قصاید و رباعیات و مثنویات و مفردات و ترجیع‌بند و غیره (به فارسی) و چندین قصیده و غزل عربی.

4-       رسائل نثر: شامل :کتاب نصیحةالملوک ، رساله در عقل و عشق ، الجواب ، مطالبی در تربیت یکی از ملوک ، مجالس پنجگانه

      5-هزلیات : بخش بسیار کوچکی از دیوان سعدی را تشکیل می‌دهد. هزلیات سعدی شامل سه بخش است. تعدادی قطعات پراکنده و دو حکایت به نظم (شعر)، فصل اول آنرا تشکیل می‌دهد. بخش دوم که به نثر است، المجالس فی الهزل و المطایبات نام دارد که خود شامل سه مجلس شبیه وعظ است که به طنز و هزل آمیخته است. بخش سوم یا المضحکات شامل لطیفه هایی به نثر زیبای سعدی است. 

آرامگاه سعدی درشیراز

   بوستان وگلستان ازمعروفترین آثارسعدی است.بوستان دارای ده باب بنامهای:

  1. عقل و تدبیر و رای
  2. احسان
  3. عشق و مستی و شور
  4. تواضع
  5. رضا
  6. قناعت
  7. عالم تربیت
  8. شکر بر عافیت
  9. توبه و راه صواب
  10. مناجات و ختم کتاب

است.گلستان نیزکتابی است به نثرمسّجع و در هفت باب بنامهای «سیرت پادشاهان»، «اخلاق درویشان»، «فضیلت قناعت»، «فوائد خاموشی»، «عشق و جوانی»، «ضعف و پیری»، «تأثیر تربیت»، و «آداب صحبت» نوشته‌است.

غزلیات سعدی نیزدر چهار کتاب طیبات، بدایع، خواتیم و غزلیات قدیم گردآوری شده‌است.

برخی ازغزلیات سعدی از اینجا قابل مطالعه است.

نظرات 1 + ارسال نظر
ایرانیان گپ چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 08:29 ب.ظ http://www.iraniangap.com

سلام سایت جالبی دارید به سایت ما هم سر بزنید ما منتظر شما هستیم به دوستان خود هم بگویید :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد