Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)و روز زن

 سیزدهم خردادماه برابربا بیستم جمادی الثانی سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) است و بدلیل اینکه ایشان بهترین الگو برای زنان است این مناسبت روز زن و روزمادر نیزنامگذاری شده است.ولادت آنحضرت و روز زن و روز مادر بر تمامی زنان ومادران مبارک باد.  

  

ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) ام ابیهاو روز زن ومادرمبارکباد  

فاطمه(ع) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این نوع از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می‌باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، پیامبراسلام(ص) می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است" .

 همانگونه که می‌دانیم، نام پدر فاطمه(علیها السلام) حضرت محمد بن عبدالله(ص) رسول گرامی اسلام، و مادرش خدیجه دختر خُوَیلِد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است. خدیجه نخستین بانویی است که به اسلام گرویده است و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود.

فاطمه(ع) در روز 20 جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه(ع) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده است.

فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه(ع) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند. کنیه‌های آنحضرت نیز عبارتند از اُمّ الحسین، اُمّ الحسن، اُمّ الائمه، اُمّ ابیها و...

ام ابیها به معنای مادر پدرش می‌باشد و رسول اکرم(ص)خود دخترش را با این وصف می‌ستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه(ع) بسان مادری برای رسول خدا بوده است.

حضرت فاطمه(ع) با مهریه ای اندک به همسری امام علی(ع) درآمد. ثمره این ازدواج مبارک، 5 فرزند به نامهای حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن ((نامی است که ظاهرا" قبل ازتولد جنین توسط رسول خدا(ص) براونهاده شده بود که در جریان وقایع حمله به خانه فاطمه(ع) سقط شد))، بود. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از امامان 12 گانه شیعه می‌باشند که در دامان چنین مادری تربیت یافته‌اند و 9 امام دیگر ((به غیر از امام علی(ع) و امام حسن(ع) ) از ذرّیّه امام حسین(ع) می‌باشند و بدین ترتیب و از طریق فاطمه(ع) به رسول خدا (ص) منتسب می‌گردند و از ذریه ایشان به شمار می‌روند و به خاطر منسوب بودن ائمه طاهرین ((به غیر از امیر مؤمنان علی(ع) ) به آن حضرت، فاطمه(ع) را "اُمّ الائمه" (مادر امامان) گویند. 

ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن ومادر مبارکباد.  

زینب(ع) که بزرگترین دختر فاطمه(ع) به شمار می‌آید، بانویی عابد و پاکدامن و عالم بود. او پس از واقعه عاشورا ، و در امتداد حرکت امام حسین(ع) ، آن چنان قیام حسینی را نیکو تبیین نمود، که پایه‌های حکومت فاسق اموی به لرزه افتاد و صدای اعتراض مردم نسبت به ظلم و جور یزید بارها و بارها بلند شد.

اُمّ کلثوم نیز که در دامان چنین مادری پرورش یافته بود، بانویی جلیل القدر و خردمند و سخنور بود که او نیز پس از عاشورا به همراه زینب(ع) حضور داشت و نقشی عمده در آگاهی دادن به مردم ایفا نمود.

رسول اکرم(ص) ، بارها و بارها فاطمه(علیها السلام) را ستود و از او تجلیل نمود. در مواقع بسیاری می‌فرمود: "پدرش به فدایش باد" و گاه خم می‌شد و دست او را می‌بوسید. به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی می‌نمود، فاطمه(علیها السلام) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد می‌شد، خانه او بود.

عامه محدثین و مسلمانان از هر مذهب و با هر عقیده‌ای، این کلام را نقل نموده‌اند که حضرت رسول می‌فرمود: "فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده است." از طرفی دیگر، قرآن کریم  پیامبر(ص) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد، بدور دانسته و صراحتاً بیان می‌دارد که هر چه پیامبر می‌فرماید، سخن وحی است. پس می‌توان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه(علیها السلام) ، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم(ص) نیز خود به این مطلب اشاره می‌فرمود. گاه در جواب خرده‌گیران، لب به سخن می‌گشود که خداوند مرا به این کار امر نموده و یا می‌فرمود: "من بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم."

حضرت فاطمه(ع) ازنظرعبادی،عفاف،همسرداری،تربیت فرزندان،حمایت ازامام زمان خود ودفاع ازحق وعدالت واسلام وسایراموربهترین الگوبرای زنان ،مادران و دختران میباشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
صابر رمیم شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:41 ب.ظ http://bpencil.orq.ir

سلام
وبلاگ جامع و زیبایی داری
انشالا بتونی هروز پر بارتر به کارت ادامه بدی

خوشحال میشم سر بزنی به
مداد سیاه

بهترین مقالات روانشناسی
مطالب جالب و طنز
بهترین داستانک های ایرانی و خارجی
زندگی نامه بزرگان و اساتید ایرانی و خارجی
عکس های کمیاب و زیبا
و.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد