Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

شهادت دکترعلی شریعتی

۲۹ خرداد سالروز شهادت دکترعلی شریعتی است. 

شهیددکترعلی شریعتی معلم انقلاب

دکترعلی شریعتی یکی ازمتفکران،ادیبان وجامعه شناسان مسلمان بزرگ دوران معاصرایران(قبل از انقلاب اسلامی)است که نقش بسیاربزرگ وتعیین کننده دربیداری اسلامی نسل جوان وبویژه دانشجویان ودانشگاهیان داشت.اوکسی بودکه ازیکسوبه جوانان مرعوب غرب وغربزده وبی اطلاع ازفرهنگ غنی اسلامی ودلباخته به سرمایه داری غرب وهمچنین گروه به اصطلاح روشنفکران چپگرا که دربست بدنبال گروههای چپی وکمونیستهاوسوسیالیستهاو...بودندنهیب عالمانه وروشنگرانه میزدوآنان راازپیروی کورکورانه غرب سرمایه داری وشرق سوسیالیست وکمونیست بازمی داشت وازسوی دیگر از روحانیت متحجر و واپس گرا که مغزاسلام رارهاکرده وتنهابه پوسته آن چسبیده بودندواسلام را تنها غنودن درمساجد وخواندن نماز ودعامی دانستندوکاری به سرنوشت سیاسی جامعه مسلمان نداشتند رویگردان بود.دکترشریعتی کسی بودکه ضمن اینکه درخانواده ای متدین وروحانی وروشنفکر بزرگ شده بودوازاسلام  آگاهی خیلی خوبی داشت سالها درجامعه دانشگاهی غرب وبویژه فرانسه تحصیل علم تاریخ وجامعه شناسی کرده بودونظرات ، مسلکها ،مشربهای فلسفی واجتماعی قدیم وجدیدوهمچنین فرهنگ غرب رابخوبی می شناخت وبه نقاط قوت وضعف آن پی برده و بامعایب ومحاسن غرب آشنا بود وهم آگاهی قابل قبول ازفرهنگ اسلامی داشت وهم دردعقب ماندگی جامعه مسلمان ایرانی بلکه جوامع اسلامی بطوراعم اورا زجر می داد. بنابراین پرچم مبارزه بانظام استبدادی پادشاهی خاندان پهلوی رابرافراشت وبا ایرادسخنرانیهای عالمانه وانقلابی درحسینیه ارشادتهران ومراکز دانشگاهی ، بقدری نقش روشنگرانه وبرانگیزاننده جوانان ودانشجویان وروشنفکران را برای حرکت انقلابی داشت که با شروع نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی شایدبتوان گفت بیش از۹۰ درصدجوانان وتحصیلکرده های دانشگاهی پیرو مکاتب غرب وهوادارگروههای چپ جذب انقلاب اسلامی شدندبطوریکه کمترروشنفکروروحانی توانست چنین نقشی ایفاءنمایدوشایدبتوان گفت از این جهت بی نظیربود. بنابراین ایشان حق بسیاربزرگ و بی بدیلی برگردن مردم و انقلاب اسلامی ایران داردولی متاسفانه آنگونه که شایسته این بزرگوار است حق ایشان ادا نشده ودرمورد او بیشترسکوت شده تا تبیین نظرات وخدمات وقدردانی از او.

شهید دکترشریعتی بدلیل فعالیتهای انقلابی و روشنگرانه اش ازسوی رژیم پهلوی ممنوع الخروج شد ولی توانست با تلاش زیاد ازکشورخارج وبه انگلستان برود. چند روز پس از هجرت دکترشریعتی از کشور، ساواک از غیبت او مطلع شد و سخت به تکاپو و تلاش افتاد تا او را بیابد. سرانجام ساواک د راواسط خرداد ۱۳۵۶کشف کرد که شریعتی با گذرنامه‌ی علی مزینانی از کشور خارج شده است. از این رو برای وادار کردن او به بازگشت و یا امتیاز گرفتن از وی، از خروج همسرش جلوگیری نمود.
در روز
۲۸ خرداد ۱۳۵۶همسر و فرزندان شریعتی به قصد خروج از کشور روانه‌ی فرودگاه شدند. در آن‌جا اعلام شد که همسر وی ، ممنوع‌الخروج است. بدین ترتیب همسراو با فرزند خردسالش (مونا)، در ایران ماندند و دو فرزند نوجوانش (سوسن و سارا)، به مقصد انگلستان و پیوستن به پدرشان از ایران خارج شدند.
در
۲۸ خرداد دو فرزند شریعتی به لندن رسیدند و شریعتی در فرودگاه به استقبال آن‌ها شتافت و از آن‌جا به محل اقامتشان رفتند. ساعت هشت صبح یکشنبه ۲۹ خرداد پیکر شریعتی را در آستانه‌ی در ورودی اتاق، که پنجره‌اش باز شده بود، به پشت افتاده و در حالی که بینی‌اش سیاه و باد کرده بود، بی‌جان یافتند.

 خانواده و دوستان شریعتی، پس از گفتگوهای فراوان، بر آن شدند پیکر او را در زینبیه دفن کنند. بدین ترتیب در روز یکشنبه، پنجم تیر۱۳۵۶خورشیدی، پیکر شریعتی از لندن به دمشق منتقل ودرمحلی بسیارنزدیک به حرم حضرت زینب (ع) به خاک سپرده شد. روحش شادباد وخدایش رحمت کناد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد