Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

Atyabi Weblog/وب نگاری اطیابی

این وب نگاری درمورد موضوعات گوناگون می باشد.

عاشورای حسینی

۲۵آذرماه 89 برابربا دهم محرم روز عاشورا است. منظور از عاشورا روز دهم ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری است. با گاهشماری هجری خورشیدی این روز مطابق است با ۲۱ مهر سال ۵۹ هجری خورشیدی. شهرت این روز به خاطر آن است که امام حسین(ع) - امام سوم شیعیان - و یاران وی در واقعه کربلا به فرمان یزید ابن معاویه وعبیدالله ابن زیاد شهید شدند و مسلمانان در آن روز برای آنحضرت ویاران باوفایش سوگواری می‌کنند. در مناطق شیعه نشین مراسم عزاداری برگزار می‏‌شود.  

عاشورای حسینی تسلیت باد.

روزقبل از عاشورا یعنی نهم محرم-تاسوعا-خوانده می شود.روزتاسوعا .یکی ازجلوه های ایثاروفداکاری حضرت اباالفضل العباس در رد امان نامه شمرودیگری درخودداری ازنوشیدن آب علیرغم تشنگی وحضوراوبرلب شریعه فرات بدلیل تشنگی اهل حرم امام حسین(ع)نمایان شد. درزبان عرب به معنای روز نهم است.و منظور روزنهم محرم سال 61 هجری قمری است.این روز بدلیل ایثارها،فداکاریها وازخودگذشتگیهای حضرت اباالفضل العباس برادرباوفای حضرت امام حسین(ع)با نام آن حضرت همراه شده است ودراین روز به نام آن بزرگوار سوگواری میشود

امام حسین(ع) بعد از امتناع از بیعت با یزید ابن معاویه،که (بعد از مرگ  پدرش معاویه پسر ابی سفیان خودراخلیفه مسلمانان می دانست وحاکمی لاابالی وشرابخوار ومیمون باز بود) مدینه را به قصد مکه ترک و در روز سوم شعبان به همراه خانواده‏ وارد مکه ‏شدند. در مکه نامه هایی از کوفیان  عراق به امام حسین(ع) رسید که ازاودعوت نموده بودند تا به کوفه برود وعلیه یزید قیام کند.

امام حسین(ع) مسلم بن عقیل پسرعموی خود را به عنوان نماینده خود در نیمه رمضان جهت اطلاع ازوضعیت کوفه وطرفدارانش راهی کوفه ‏نمودند.  

 در روز هشتم ذی الحجه، امام حسین(ع) حج خود را تبدیل به عمره کرده و راهی کوفه ‏شدند،(امام حسین(ع) درتوجیه حرکت وقیام خود علیه یزیدابن معاویه فرمودند"من به قصد اصلاح دربین امت جدم قیام کرده ام.) اما در بین راه خبر شهادت مسلم و بی‏وفایی مردم کوفه به امام حسین(ع) ‏رسید.

قبل از اینکه امام حسین(ع) به کوفه برسند، حُرِّ بن یزید ریاحی ازطرف عبیدالله ابن زیاد باسپاه خود مانع حرکت امام حسین(ع)به سوی کوفه ‏شدند و نهایتا توافق شد که کاروان حسینی به راهی برود که نه راه مدینه باشد نه راه کوفه. حضرت ابا عبدالله(ع) روز دوم محرم به کربلا رسید، و روز سوم محرم عمر ابن سعد با چهار هزار نفر در کربلا اردو زد، بعد از این هر روز بر تعداد لشکر دشمن افزوده می‏شد.  

 روز هفتم محرم آب رود فرات را بر امام حسین(ع) و اهل بیت او بستند. روز نهم شِمر با چهار هزار نفر و نامه‏ای از عُبید الله بن زیاد وارد کربلا شد، او در این نامه به عمر ابن سعد گفته بود، کار حسین(ع) را یکسره کند و با او بجنگد و اگر این کار را نمی‏تواند انجام دهد، فرماندهی را به شمر واگذار کند.

روز دهم امام حسین(ع) با 32 نفرسواره نظام و 40نفر پیاده و دشمن با هزاران نفر، در مقابل هم قرار گرفتند، جنگی نا برابر و ناجوانمردانه آغاز شد و امام حسین(ع) و یارانش رابه طرز فجیعی به شهادت رساندند.

یاران امام حسین(ع) در راه پیشوای خود از هرگونه فداکاری و جانبازی دریغ نکردند. تا اینک همگی جان خود را فدا کردند. دشمن، اجساد مطهر شهدای کربلا را در بیابان رها کرد و این اجساد بعد از سه روز توسط قوم بنی‏اسد دفن شدند.  

عصر روز یازدهم محرم اسرای کربلا را که در بین آنان امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) قافله سالار بودند، بر مرکبهای با پالان چوبین و بی‏پارچه، سوار کردند و آنها را از کنار قتلگاه عبور داده به سمت کوفه بردند.

 (اَلا لَعنَةُ الله عَلَی القَومِ الظّالِمین وَسَیَعلَمُ الّذینَ ظَلَموُا اَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبوُن.)  

السلام علیک یاثارالله وابن ثاره

شیعیان و آزادگان همه ساله در سالگرد عاشورا با پوشیدن لباس سیاه و با به راه انداختن دسته های سینه زنی و زنجیرزنی و عَلَم وکُتل برای آنحضرت ویارانش عزاداری میکنند.خواندن زیارت عاشورا  و زیارت وارث در این روز ثواب زیادی دارد.دعای عرفه  از جمله  دعاهای معروف امام حسین(ع) است که آنحضرت در صحرای عرفات و برسر کوه معروف به جبل الرحمه با خواندن آن با خدای خود راز ونیاز می نموده است. 

از سال 61 هجری تا قیامت حرم مطهر آنحضرت و برادر با وفایش حضرت اباالفضل العباس(ع) در کربلا زیارتگاه مسلمانان جهان وبویژه شیعیان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد