سی ویکم خردادسالروزشهادت مردبااخلاص ،عارف ومجاهد درراه خدا دکترمصطفی چمران است.این بزرگمرد پس ازمجاهدتهای فراوان درمبارزه بادشمنان انقلاب اسلامی وحضورمستمردرجبهه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی وتلاشهای فراوان ولی بی ادعا در31خرداد 1360هجری شمسی درجبهه دهلاویه به شهادت رسید.او ضمن دارابودن سطح بالای علمی و فنی مردی عارف ، مجاهد،بااخلاص ،بی ادعا ، عاشق اسلام وحق وحقیقت بود.
دکتر مصطفی چمران در سال 1311 در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد.وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دبیرستانهای دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغالتحصیل شد و یکسال به تدریس در دانشکدة فنی پرداختدکترچمران در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام شد و پس از تحقیقاتعلمی در جمع معروفترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریکا –برکلی- با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.
دکتر مصطفی چمران علاقه شدیدی به مسائل مذهبی داشت و از 15 سالگی در درس تفسیر آیتا.... طالقانی و دروس منطق و فلسفه شهید مطهری شرکت میکرد. به هنگام تحصیل در دانشکده فنی از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان بود و در جریانات ملی شدن صنعت نفت و مبارزات آن فعالانه شرکت جست. پس از واقعه 15 خرداد تصمیم به مبارزه مسلحانه با رژیم شاه گرفت و به همین منظور عازم مصر شد و مدت دو سال دوره آموزش های چریکی و جنگ های پارتیزانی را گذراند. چمران با جمال عبدالناصر در مسأله ناسیونالیسم عربی که ناصر به آن دامن میزد اختلاف پیدا کرده و پس از فوت وی عازم لبنان شد. در لبنان، آموزش دورههای چریکی به مبارزان ایرانی را آغاز کرد و با کمک امام موسی صدر، ‹‹حرکت المحرومین›› و نیز شاخه نظامی آن یعنی ‹‹جنبش امل›› را بنیان نهاد. شهید چمران در لبنان حملات بسیاری به مواضع صهیونیزم اشغالگر و نیروهای فالانژ وابسته به این رژیم داشت. با اوجگیری انقلاب اسلامی ، شهید چمران با نظر امام خمینی به وطن بازگشت و ابتدا به آموزش نخستین گروه از سپاه پاسداران پرداخت. در همان زمان به معاونت نخست وزیر منصوب شد. دکتر چمران پس از بروز غائله پاوه عازم منطقه شد و حماسه ساز کردستان شد. پس از این حماسه از سوی امام خمینی(ره) به وزارت دفاع منصوب شد و سپس به نمایندگی امام در شورای عالی دفاع در کنار حضرت آیتالله خامنهای نصب گردید. در انتخاب دوره اول مجلس به عنوان نماینده تهران انتخاب شد اما با شروع جنگ تحمیلی با اجازه امام عازم جبهههای جنگ شد و ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل داد و اقدامات بسیار مهمی در آن زمان که رکود بر جبههها حاکم بود انجام داد. در جنگ سوسنگرد مجروح شد اما از پای ننشست و دوباره به جبههها بازگشت و حماسههای بسیاری آفرید . سرانجام در 31 خرداد 1360 در منطقه دهلاویه به آرزوی دیرینش یعنی شهادت و لقاءا... رسید. روانش شادباد و خدایش رحمت کناد.
۲۹ خرداد سالروز شهادت دکترعلی شریعتی است.
دکترعلی شریعتی یکی ازمتفکران،ادیبان وجامعه شناسان مسلمان بزرگ دوران معاصرایران(قبل از انقلاب اسلامی)است که نقش بسیاربزرگ وتعیین کننده دربیداری اسلامی نسل جوان وبویژه دانشجویان ودانشگاهیان داشت.اوکسی بودکه ازیکسوبه جوانان مرعوب غرب وغربزده وبی اطلاع ازفرهنگ غنی اسلامی ودلباخته به سرمایه داری غرب وهمچنین گروه به اصطلاح روشنفکران چپگرا که دربست بدنبال گروههای چپی وکمونیستهاوسوسیالیستهاو...بودندنهیب عالمانه وروشنگرانه میزدوآنان راازپیروی کورکورانه غرب سرمایه داری وشرق سوسیالیست وکمونیست بازمی داشت وازسوی دیگر از روحانیت متحجر و واپس گرا که مغزاسلام رارهاکرده وتنهابه پوسته آن چسبیده بودندواسلام را تنها غنودن درمساجد وخواندن نماز ودعامی دانستندوکاری به سرنوشت سیاسی جامعه مسلمان نداشتند رویگردان بود.دکترشریعتی کسی بودکه ضمن اینکه درخانواده ای متدین وروحانی وروشنفکر بزرگ شده بودوازاسلام آگاهی خیلی خوبی داشت سالها درجامعه دانشگاهی غرب وبویژه فرانسه تحصیل علم تاریخ وجامعه شناسی کرده بودونظرات ، مسلکها ،مشربهای فلسفی واجتماعی قدیم وجدیدوهمچنین فرهنگ غرب رابخوبی می شناخت وبه نقاط قوت وضعف آن پی برده و بامعایب ومحاسن غرب آشنا بود وهم آگاهی قابل قبول ازفرهنگ اسلامی داشت وهم دردعقب ماندگی جامعه مسلمان ایرانی بلکه جوامع اسلامی بطوراعم اورا زجر می داد. بنابراین پرچم مبارزه بانظام استبدادی پادشاهی خاندان پهلوی رابرافراشت وبا ایرادسخنرانیهای عالمانه وانقلابی درحسینیه ارشادتهران ومراکز دانشگاهی ، بقدری نقش روشنگرانه وبرانگیزاننده جوانان ودانشجویان وروشنفکران را برای حرکت انقلابی داشت که با شروع نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی شایدبتوان گفت بیش از۹۰ درصدجوانان وتحصیلکرده های دانشگاهی پیرو مکاتب غرب وهوادارگروههای چپ جذب انقلاب اسلامی شدندبطوریکه کمترروشنفکروروحانی توانست چنین نقشی ایفاءنمایدوشایدبتوان گفت از این جهت بی نظیربود. بنابراین ایشان حق بسیاربزرگ و بی بدیلی برگردن مردم و انقلاب اسلامی ایران داردولی متاسفانه آنگونه که شایسته این بزرگوار است حق ایشان ادا نشده ودرمورد او بیشترسکوت شده تا تبیین نظرات وخدمات وقدردانی از او.
شهید دکترشریعتی بدلیل فعالیتهای انقلابی و روشنگرانه اش ازسوی رژیم پهلوی ممنوع الخروج شد ولی توانست با تلاش زیاد ازکشورخارج وبه انگلستان برود. چند روز پس از هجرت دکترشریعتی از کشور، ساواک از غیبت او مطلع شد و سخت به تکاپو و تلاش افتاد تا او را بیابد. سرانجام ساواک د راواسط خرداد ۱۳۵۶کشف کرد که شریعتی با گذرنامهی علی مزینانی از کشور خارج شده است. از این رو برای وادار کردن او به بازگشت و یا امتیاز گرفتن از وی، از خروج همسرش جلوگیری نمود.
در روز ۲۸ خرداد ۱۳۵۶همسر و فرزندان شریعتی به قصد خروج از کشور روانهی فرودگاه شدند. در آنجا اعلام شد که همسر وی ، ممنوعالخروج است. بدین ترتیب همسراو با فرزند خردسالش (مونا)، در ایران ماندند و دو فرزند نوجوانش (سوسن و سارا)، به مقصد انگلستان و پیوستن به پدرشان از ایران خارج شدند.
در ۲۸ خرداد دو فرزند شریعتی به لندن رسیدند و شریعتی در فرودگاه به استقبال آنها شتافت و از آنجا به محل اقامتشان رفتند. ساعت هشت صبح یکشنبه ۲۹ خرداد پیکر شریعتی را در آستانهی در ورودی اتاق، که پنجرهاش باز شده بود، به پشت افتاده و در حالی که بینیاش سیاه و باد کرده بود، بیجان یافتند.
خانواده و دوستان شریعتی، پس از گفتگوهای فراوان، بر آن شدند پیکر او را در زینبیه دفن کنند. بدین ترتیب در روز یکشنبه، پنجم تیر۱۳۵۶خورشیدی، پیکر شریعتی از لندن به دمشق منتقل ودرمحلی بسیارنزدیک به حرم حضرت زینب (ع) به خاک سپرده شد. روحش شادباد وخدایش رحمت کناد.
24خردادبرابربا اول ماه رجب سالروز ولادت حضرت امام محمدباقر(ع) امام پنجم شیعیان جهان است. دربرخی روایات ولادت آن حضرت سوم ماه صفرآمده است. این زادروز فرخنده برهمه مسلمانان بویژه شیعیان مبارکباد.
امام محمدباقر (ع) ، فرزند امام زین العابدین علیبنالحسین (ع) است. مادر حضرت، فاطمه دختر امام حسن مجتبی(ع) است.
نام شریف آن حضرت محمد و کنیه آن جناب ابوجعفر و القاب شریفش: باقر، شاکر و هادی است؛ مشهورترین آنها باقر است.باقردرلغت بمعنای شکافنده است.امام پنجم را باقرالعلوم مینامندیعنی شکافنده علوم.اونقش زیادی درمبارزه با احادیث جعلی یا اسراییلیات داشت.
شیخ صدوق در علل الشرایع به نقل از عمرو بن شمر آورده است: از جابر جعفى پرسیدم چرا به امام پنجم ، باقر مىگفتند؟ گفت: «چون علم را مىشکافت و اسرار آن را آشکار مىکرد» .در مناقب ابن شهر آشوب نوشته شده است: گفتهاند براى هیچ یک از فرزندان حسن(ع) و حسین (ع) این اندازه از علوم، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام فراهم نشد که براى امام باقر (ع) .
پانزدهم خرداد سالروز قیام ۱۵ خردادسال۴۲ است.
در سحرگا پانزدهم خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستم شاهی به خانه امام خمینی رحمة الله علیه یورش بردند. آنها امام را که سه روز پیش از آن، به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه، در سخنرانی کوبنده ای ، از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او پرده برداشته بود، دستگیر و دور از چشم مردم، به زندانی در تهران منتقل کردند.
به دنبال انتشار خبر بازداشت امام خمینی اعتراضات گستردهای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود. مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب و سنگ به دفاع ازخود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و صدها نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیعترین حادثه، قتل عام دهقانان کفنپوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سر پل باقرآباد ورامین با آنها روبرو شده و با سلاحهای سنگین به کشتارآنان پرداختند.
دستگیری امام خمینی اعتراض های زیادی را درداخل وخارج ایران بدنبال داشت. از جمله می توان به اعلامیه اعتراض آمیز شیخ محمود شلتوت، مفتی و رئیس دانشگاه الازهر مصر اشاره کرد که شش روز پس از قیام پانزدهم خرداد صادر شد. همچنین مراجع تقلید، اعلامیه ای صادر کردند مبنی بر این که امام خمینی مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید است و براساس قانون، از محاکمه و تعرٌض مصون است. سپس با انتشار این مطلب، رژیم خود به خود مجبور شد برای فرو نشاندن نارضایتی های عمومی، امام خمینی را در هجدهم فروردین 1343 آزاد کند.
ملٌت ایران با الهام از راه و روند حماسه پانزدهم خرداد ، روزهای شور و حماسه فراوانی پدید آوردند و نهضت اسلامی بر ضد طاغوت را تداوم بخشیدند. مبارزه پی گیر و مقاومت خستگی ناپذیر ملٌت ایران، از سال 1342 تا 1357 خورشیدی که به انقلاب اسلامی کشیده شد ریشه در قیام خونین پانزده خرداد داشت.
14خردادماه سالروز رحلت امام خمینی رهبرکبیر انقلاب اسلامی وبنیانگذارجمهوری اسلامی ایران است.مردی که باتهذیب نفس وخودسازی رهبری چنان انقلابی را برعهده گرفت و به سرانجام رساندکه نمونه آن درتاریخ شایدبتوان گفت بی نظیربود. امام خمینی شخصیتی فقیه،اسلام شناس،فیلسوف،زاهد،عارف،ادیب،شاعر، سیاستمداروانقلابی روشنفکربود.اوکسی بودکه روح خودباوری واعتمادبه نفس رادرکالبد ملت ایران وبلکه ملل مسلمان دمید.او اسلام رادرایران وبلکه دربین کلیه ملتهای مسلمان زنده کرد.بیانات اوکه ازعمق فطرت پاک انسانی برمی خاست درعمق وجودانسانهاچه درایران وچه درسراسرجهان اثرگذاربود.اوبااعتقادعمیقی که به خداواسلام داشت درسراسردوران مبارزاتش چه قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی وچه در زمان جنگ تحمیلی لحظه ای مأیوس نگردید و بقول خودش دنبال انجام وظیفه بود.ودرتمام این مدت به نحو احسن انقلاب وجنگ را رهبری نمود.امام خمینی بعدازحیات ظاهریش هم با وصیتنامه سیاسی الهی خود راه را برای مردم ومسیولان روشن نمودند.اگرچه او ازنظر ظاهری دربین ما نیست ولی فکراو و راه وهدف والایش زنده ودربین مردم است.آن بزرگواردرسال 1279هجری شمسی یا بقول خودشان سال 1281 درخمین متولدوپس از87 سال عمرپربرکت در14خرداد1368هجری سمسی دارفانی را وداع گفت وبه مصداق آیه شریفه(یاایتهاالنفس المطمئنه.. ارجعی الی ربک راضیه.." مرضیه.. فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی)به جوارحق شتافت. روحش شاد باد.بعداز رحلت آن بزرگوارحضرت آیة الله خامنه ای توسط مجلس خبرگان رهبری به رهبری جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.
سیزدهم خردادماه برابربا بیستم جمادی الثانی سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) است و بدلیل اینکه ایشان بهترین الگو برای زنان است این مناسبت روز زن و روزمادر نیزنامگذاری شده است.ولادت آنحضرت و روز زن و روز مادر بر تمامی زنان ومادران مبارک باد.
فاطمه(ع) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار میباشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این نوع از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد میباشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، پیامبراسلام(ص) میفرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است" .
همانگونه که میدانیم، نام پدر فاطمه(علیها السلام) حضرت محمد بن عبدالله(ص) رسول گرامی اسلام، و مادرش خدیجه دختر خُوَیلِد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است. خدیجه نخستین بانویی است که به اسلام گرویده است و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود.
فاطمه(ع) در روز 20 جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه(ع) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده است.
فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده میباشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه(ع) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند. کنیههای آنحضرت نیز عبارتند از اُمّ الحسین، اُمّ الحسن، اُمّ الائمه، اُمّ ابیها و...
ام ابیها به معنای مادر پدرش میباشد و رسول اکرم(ص)خود دخترش را با این وصف میستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه(ع) بسان مادری برای رسول خدا بوده است.
حضرت فاطمه(ع) با مهریه ای اندک به همسری امام علی(ع) درآمد. ثمره این ازدواج مبارک، 5 فرزند به نامهای حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن ((نامی است که ظاهرا" قبل ازتولد جنین توسط رسول خدا(ص) براونهاده شده بود که در جریان وقایع حمله به خانه فاطمه(ع) سقط شد))، بود. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از امامان 12 گانه شیعه میباشند که در دامان چنین مادری تربیت یافتهاند و 9 امام دیگر ((به غیر از امام علی(ع) و امام حسن(ع) ) از ذرّیّه امام حسین(ع) میباشند و بدین ترتیب و از طریق فاطمه(ع) به رسول خدا (ص) منتسب میگردند و از ذریه ایشان به شمار میروند و به خاطر منسوب بودن ائمه طاهرین ((به غیر از امیر مؤمنان علی(ع) ) به آن حضرت، فاطمه(ع) را "اُمّ الائمه" (مادر امامان) گویند.
زینب(ع) که بزرگترین دختر فاطمه(ع) به شمار میآید، بانویی عابد و پاکدامن و عالم بود. او پس از واقعه عاشورا ، و در امتداد حرکت امام حسین(ع) ، آن چنان قیام حسینی را نیکو تبیین نمود، که پایههای حکومت فاسق اموی به لرزه افتاد و صدای اعتراض مردم نسبت به ظلم و جور یزید بارها و بارها بلند شد.
اُمّ کلثوم نیز که در دامان چنین مادری پرورش یافته بود، بانویی جلیل القدر و خردمند و سخنور بود که او نیز پس از عاشورا به همراه زینب(ع) حضور داشت و نقشی عمده در آگاهی دادن به مردم ایفا نمود.
رسول اکرم(ص) ، بارها و بارها فاطمه(علیها السلام) را ستود و از او تجلیل نمود. در مواقع بسیاری میفرمود: "پدرش به فدایش باد" و گاه خم میشد و دست او را میبوسید. به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی مینمود، فاطمه(علیها السلام) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد میشد، خانه او بود.
عامه محدثین و مسلمانان از هر مذهب و با هر عقیدهای، این کلام را نقل نمودهاند که حضرت رسول میفرمود: "فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده است." از طرفی دیگر، قرآن کریم پیامبر(ص) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد، بدور دانسته و صراحتاً بیان میدارد که هر چه پیامبر میفرماید، سخن وحی است. پس میتوان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه(علیها السلام) ، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم(ص) نیز خود به این مطلب اشاره میفرمود. گاه در جواب خردهگیران، لب به سخن میگشود که خداوند مرا به این کار امر نموده و یا میفرمود: "من بوی بهشت را از او استشمام میکنم."
حضرت فاطمه(ع) ازنظرعبادی،عفاف،همسرداری،تربیت فرزندان،حمایت ازامام زمان خود ودفاع ازحق وعدالت واسلام وسایراموربهترین الگوبرای زنان ،مادران و دختران میباشد.
اول خردادماه روزبزرگداشت ملاصدرای شیرازی است.
صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و صدرالمتألهین یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان اسلام در سدهٔ یازدهم هجری قمری و بنیانگذار حکمت متعالیه است. ملاصدرا در روز نهم جمادیالاول سال ۹۸۰ هجری قمری، در شیراز و در محلهٔ قوام ، زاده شد و او را محمد نام نهادند. به روایتی پدر او خواجه ابراهیم قوام، مردی دانشمند و وزیر حاکم پارس بود.
ابراهیم قوام در آغاز، محمد کوچک را به مکتبخانهٔ ملااحمد در محلهٔ قوام و به نزد ملااحمد برد. محمد دو سال در این مکتبخانه خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را فراگرفت. سپس او را به یک معلم خانگی به نام ملا عبدالرزاق ابرقویی سپردند تا صرف و نحو بیاموزد.پس از وقفه ای کوتاه درتحصیل علم محمد، او به اصفهان مهاجرت ودرمدرسه خواجه اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت.
ملاصدرا در مدرسهٔ خواجهٔ اصفهان دروس فقه، علوم حدیث و تفسیر را از شیخ بهایی، حکمت الهی و حکمت شرق و غرب را از میرداماد و علم ملل و نحل را از میرفندرسکی آموخت. ملاصدرا پس از کسب درجهٔ اجتهاد، به تدریس در مدرسهٔ خواجه پرداخت، اما از آنجایی که نظریاتش در برخی مسائل فقهی با بیشتر دانشمندان قشری اصفهان متفاوت بود، او را به بدعتگذاری در دین متهم ساختند و خواهان اخراج او از مدرسه و در نهایت تبعید او از اصفهان شدند. بدین سان ملاصدرا از اصفهان تبعید شدو از آنجا راهی روستای کهک قم گشت.
ملاصدرا با دعوت اللهوردیخان حاکم فارس که مدرسه ای نوساز ساخته بود ازتبعیدبه زادگاهش شیراز بازگشت.اوپس از بازگشت به شیراز، تدریس در این مدرسه را آغاز کرد. در این مدرسه افزون بر حکمت و فقه، ادبیات، اخترشناسی، ریاضیات، شیمی، زمینشناسی و علوم طبیعی نیز تدریس میشد. اهمیت این مدرسه از مدرسهٔ خواجهٔ اصفهان نیز فزونی یافت.
برای ملاصدرا بیش از 50تألیف برشمرده اند که مهمترین آنها الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة العقلیة است.نظریه حرکت جوهری ملاصدرا یکی ازنظریات بدیع اوست که شهرت بسیاردارد.
این حکیم وارسته در طول عمر 71 ساله اش هفت بار با پای پیاده به حج مشرف شد و در آخر نیز سر بر این راه نهاد و به هنگام آغاز سفر هفتم یا در بازگشت از آن سفر به سال 1050 ه .ق در شهر بصره دارفانی را وداع نمود و در جوار حق قرار گرفت، و در همانجا به خاک سپرده شد.روحش شادباد.
شعرزیریکی ازاشعاراین فیلسوف وعارف بزرگ است:
هست اشیاء جمله در تسبیح حق خواه گویا، خواه خاموش از نطق
جمله اشیاء لمعه ای از نور اوست خواه دشمن گیر، خواهی گیر دوست
از میِ شوقش همه گردیده مست خواه مؤمن گیر، خواهی بت پرست
سرعت افلاک و سنگینی خاک جملگی از شوق آن بی چون پاک
اصطکاک باد هـــم از یاد اوست اضطراب آب هــــم از دادِ اوست
عنصر و افلاک هـــــر دو در طواف در طلب هم تیره دل، هم سینه صاف
جمله در هستی طلب کار ویند در روش هـــــــر یک گرفتار ویند
چرخ اندر بندگـــــی مدهوش او از کواکب حلقــه ها در گوش او
دست یکدیگر همـــه بگرفته اند از پی هــــم در طریقش رفته اند
پا برون ننهاده یک تن زین طریق در روش با یکدگــــر گشته رفیق
یک قـــدم ننهاده جز در طاعتی جز به یاد حق نبوده ساعتـــی
چرخ و انجم گام زن در راه او دائم از شوق وی اندر جستجو
علوی و سفلی همه در کوششند ساکن و جنبان همه در جوششند
یک قدم ننهاده کس زین خط برون نیست کس را آگهی از چند و چون
آتش اندر سینه، گردون در غمش شب سیه پوشد فلک در ماتمش
جملگی پا گشت و اندر وی شتافت پای تا سر دیده شد او را نیافت
لیک آن کو یک قدم دارد سبق می رباید عقل و هوش از قــرب حق
هر که را گامی در این ره پیش گشت در نهادش نور هستی بیش گشت
منبع شعر: http://www.iec-md.org/monasebatha/digar/mulla_sadra_poem.html